Sewaktu balik untuk menjamah hidangan tengah hari tu, belum sempat saya melangkah masuk ke rumah, ummu Khaulah yang kebetulan membuka pintu dah mula mengomel.

 ‘apa la wak juki nih…. Ikut sedap dia jah nok niago ko tidok. Kadang-kadang bawa ikan, kadang-kadang tak…hari ni dia datang sekor ikan pun tak dok…’

 ‘Dia jual gapo jah hari ni ?’

 ‘Dio bawok sayur dengan tempe je……itupun kangkung yang dah kecut…’

 Tengah hari tu saya makan nasi berlauk masak lemak telur, telor goreng sambal dan sayur air kangkong…… oklah tu. Sedap dan berselera juga. Alhamdullillah.

 ii

 Wak Juki, beliau adalah penjual ikan dan lain-lain keperluan dapur harian di kampung kami. Dia bawa barang dagangannya dengan motor roda tiga. Dia paling popular di kalangan suri rumah kampung ni, termasuk ummu Khaulah. Kalau dia lambat datang semua orang dah resah. Kalau dia tak dapat berniaga, semua dah mengelabah.

 Baru-baru ni Wak Juki, jawa totok itu pun mengamuk.

 ‘Celaka punya UMNO. Sanggup puak-puak tu hina orang menjual ikan macam aku. Bukan orang berniaga ikan kat Manik Urai je yang terhina, aku kat sini pun terasa. Kalau tak ada orang yang berniaga macam aku nih, tentu susah orang macam kau semua nak makan ikan… bla…bla…bla…..’

 Membara hujah Wak Juki meluahkan amarah politiknya kepada tujuh lapan orang pembeli ikan yang mengerumuni motornya. Ada yang ketawa dan mengangguk-gangguk mendengar.